Kabotaż to metoda transportu towarów na terenie państw członkowskich Unii Europejskiej. Jej zasady reguluje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) Nr 1072/2009 z dn. 21 października 2009 r., dotyczące wspólnych zasad dostępu do rynku międzynarodowych przewozów drogowych.
Zgodnie z zacytowanym wyżej rozporządzeniem, kabotaż to: „krajowy zarobkowy przewóz wykonywany tymczasowo w przyjmującym państwie członkowskim”.
Dotyczyć będzie sytuacji, w której firma świadczy usługę transportową, jednocześnie nie mając swojej placówki w kraju docelowym. Doładunek towarów na terenie kraju innego niż kraj przewoźnika będzie niemożliwy przed pierwszym rozładunkiem dóbr wwiezionych do państwa, przyjmującego załadunek. Częściowy rozładunek stanowi jednocześnie rozpoczęcie przewozu kabotażowego. W trakcie kabotażu nie wolno zmieniać pojazdu, przy czym w trakcie jednego zlecenia, firma może wykonać tylko trzy takie przewozy.
Mechanizm proponowanego przez nas rodzaju transportu najlepiej zaprezentować na przykładzie.
Załóżmy, że załadunek towaru następuje w Polsce. Ciężarówka przejeżdża przez Niemcy bez zatrzymywania się, po czym następuje rozładownie towaru we Francji, a tym samym zakończenie międzynarodowej operacji. Z Francji ciężarówka ponownie, tym razem pusta, wjeżdża na teren Niemiec, gdzie odbywa się załadowanie towarów. Również na terenie Niemiec odbędzie się ich rozładowanie, a tym samym koniec kabotażu. Jeśli w Niemczech załadujemy towar z przeznaczeniem do Polski, będzie to początek kolejnej operacji międzynarodowej.
Aby przewoźnik mógł transportować ładunki kabotażowe musi posiadać licencję wspólnotową oraz list CMR, dotyczący przewozu międzynarodowego na teren państwa członkowskiego i listy przewozowe. Dokumenty te muszą zawierać następujące dane: nazwę, adres i podpis nadawcy, przewoźnika oraz odbiorcy, a także miejsce i datę odbioru rzeczy oraz miejsce ich przeznaczenia. Wskazać w nich należy charakter przewożonych towarów, metodę ich pakowania, masę brutto i numery rejestracyjne pojazdu silnikowego oraz przyczepy.
Kabotaż to jedna z najbardziej opłacalnych metod transportowania różnego rodzaju ładunków, dlatego warto skorzystać z tej usługi, jeśli musimy zlecić transport na terenie państw członkowskich Unii Europejskiej.