Kontenery to metalowe skrzynie, służące do przewozu różnego rodzaju ładunków. Mogą być to ładunki płynne, drobnicowe, o niewielkich gabarytach lub ponadnormatywne.
Do przewozu ładunków ciężkich służą trzy specjalne rodzaje kontenerów:
Kontenery z otwartym dachem przeznaczone są do przewozu ładunków masowych oraz maszyn, kontenery o bokach otwartych do przewozu ponadnormatywnych ładunków, a te z otwartym dachem i bokiem dla ładunków ciężkich i gabarytowych.
W dzisiejszym wpisie przyjrzymy się tym ostatnim.
Tego typu kontenery ciężkie przeznaczone są przede wszystkim do przewozu ładunków, których zbyt duże wymiary uniemożliwiają wykorzystanie pozostałego typu kontenerów, w tym na przykład kontenerów uniwersalnych.
Cechuje je silna konstrukcja podłogi oraz sztywno osadzone ściany czołowe. Taka budowa kontenerów umożliwia skuteczne mocowanie, zabezpieczanie i piętrzenie towaru.
Ponadto podłoga kontenera oraz belki wzdłużne zaopatrzone zostały w liczne uchwyty mocujące.
Kontenery ciężkie to także kontenery, mające stosunkowo grubą podłogę. Jej wysokość wynosi od około 30 do około 60 cm. Pamiętajmy, że w transporcie drogowym to właśnie wysokość należy do parametrów, które szczególnie ograniczają przewóz gabarytowych elementów.
Kontenery z otwartym dachem przeznaczone są do przewozu ładunków, których nie można zmieścić do standardowego kontenera przez drzwi ze względu na konieczność ładowania ładunku od góry. Specjalna konstrukcja tego typu kontenera daje natomiast możliwość załadunku towaru z wykorzystaniem całego światła otworu dachu i drzwi. Następnie dach okrywany jest wodoszczelną plandeką, do której dołączona jest w linka z zamknięciem celnym. W celu nie dopuszczenia do przemieszczania się ładunku, podłoga i ściany kontenera zostały wyposażone w specjalne uchwyty mocujące.